A A A

Obwodnogo kan. nab. nr 118

Обводного кан. наб., nr 118


Łączący Petersburg z Warszawą Dworzec Warszawski obsługujący najpierw ruch na pierwszym odcinku linii, łączącym Petersburg z Gatczyną – widok współczesny. Fot. z r. 2014. © MCK (fot. S. Yonov)
06.10.2015
Obwodnogo kan. nab. nr 118
Обводного кан. наб., nr 118 [Obwodnogo kan. nab. nr 118]

Dworzec Warszawski [Варшавский вокзал]. Budowę linii kolejowej łączącej Petersburg z Warszawą rozpoczęto w 1851 r., a wznowiono po wojnie krymskiej w roku 1857. Zlokalizowany na wygonach za Kanałem Obwodowym Dworzec Warszawski zaczęto budować w 1852 r., a ukończono w roku następnym. Obsługiwał on ruch na pierwszym odcinku linii, łączącym Petersburg z Gatczyną, dlatego też nie był budowlą okazałą.

Jego projektantem był Ksawery Skarżyński (1819–1875), który wcześniej zaprojektował budynki i urządzenia stacyjne w Carskim Siole i Gatczynie. W dwukondygnacyjnej fasadzie, wychodzącej na Kanał Obwodowy, centralne miejsce zajmował wgłębny pięcioarkadowy portyk, nad którym znajdowała się jeszcze jedna, węższa kondygnacja, przykryta dwuspadowym dachem. Po obu stronach budynku wzniesiono murowane ogrodzenia z ozdobnymi bramami. Dziełem Skarżyńskiego były także lokomotywownia i wagonownia, domy dla pracowników i obsługi dworca oraz budynki gospodarcze i warsztaty. Ze względu na intensyfikację ruchu pasażerskiego i towarowego, postępującą wraz z powstawaniem kolejnych odcinków linii, już w 1855 r. przystąpiono do rozbudowy dworca, jednak wkrótce prace te wstrzymano z powodu braku funduszy. Wznowiono je w 1858 r., kiedy to został przyjęty do realizacji projekt inżyniera cywilnego Piotra Salmonowicza (1833–1898), wcześniej współpracownika Skarżyńskiego. W pracach tych, ukończonych w roku 1860, uczestniczył też inżynier Stanisław Kierbedź (1810–1899), który był jednym z zastępców kierującego budową Kolei Petersbursko-Warszawskiej generała Edwarda I. Gerstfelda (1798–1878).

W XIX w. był to jedyny rosyjski dworzec międzynarodowy. Nowy Dworzec Warszawski ukończono w 1860 r. Poważnie zniszczony w czasie II wojny światowej, został odbudowany w roku 1947. Od 2001 r. dworzec nie obsługuje już ruchu kolejowego. W 2006 r. otworzono w nim centrum handlowo-rozrywkowe „Warszawski Ekspres”.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszej witryny. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na twoim dysku zmień ustawienia przeglądarki
Akceptuję
Więcej informacji