Podjezdnoj pier. nr 7–8
Подъездной пер., nr 7–8
Budynek sztabu 1. Batalionu Kolejowego (nr 7) zaprojektowany i zbudowany w 1906 r. przez inżyniera wojskowego Jana Bałbaszewskiego (1868-1919), który na potrzeby tej jednostki wybudował cały kompleks koszarowy. © citywalls.ru
19.07.2017
Подъездной пер., nr 7–8 [Podjezdnoj pier. nr 7–8]
Kompleks budynków 1. Batalionu Kolejowego – budynek sztabu [Здание штаба] (nr 7) oraz koszary 1. kompanii [Казармы 1-й роты] Wojskowej Szkoły Samochodowej [Военно-автомобильная школа] (nr 8). Ascetyczne budynki wyszły spod ręki inżyniera wojskowego Jana Bałbaszewskiego (1868–1919) – pierwszy w 1906 r., drugi zaś w latach 1909–1911 przy współudziale P. M. Miklaszewskiego oraz inż. G. W. Bartoszewicza.
Są one reprezentatywne dla całości budowli zaprojektowanych na potrzeby obu wojskowych jednostek transportowych przez Bałbaszewskiego. Ten absolwent Nikołajewskiej Szkoły Inżynieryjnej (1895) specjalizował się w budowlach o przeznaczeniu wojskowym oraz konstrukcjach kolejowych, choć zaprojektował też nad Newą kilka kamienic czynszowych. Współpracował także przy uruchomieniu pierwszej petersburskiej linii tramwajowej, a przez kilkanaście lat (1900–1917) związany był zawodowo z zajmującą się elektryfikacją kolei amerykańską Spółką Akcyjną „Westinghouse” [Вестингауз].
W przypadku 1. Batalionu Kolejowego oprócz wymienionego wyżej budynku sztabu dziełem Bałbaszewskiego były znajdujące się również w Zaułku Podjezdnom (w kolejności powstawania): modernistyczny dom oficerski przy Cesarskim Pawilonie Kolejowym (nr 9 A) i koszary podoficerskie (nr 11) z roku 1906, modernistyczny budynek oficerski (nr 3) oraz neoklasycystyczne budynki koszarowe – nr 5 z roku 1908, nr 13 – z lat 1908–1909 i nr 19 dla kadry uczącej – z roku 1911. Przy czym budynki pod nr. 3, 9 A, 11, 13 i 19 powstały we współpracy z A. A. Engelkem. Z kolei dla 1. kompanii Wojskowej Szkoły Samochodowej Bałbaszewski zaprojektował w latach 1909–1911 budynki oficerski (nr 16) i dla kadry uczącej (nr 17) oraz garaże (nr 18) – te ostatnie wspólnie z G. Bartoszewiczem, a w latach 1914–1916 neoklasycystyczne budynki administracyjne (nr 6 i 10).
Kompleks budynków 1. Batalionu Kolejowego – budynek sztabu [Здание штаба] (nr 7) oraz koszary 1. kompanii [Казармы 1-й роты] Wojskowej Szkoły Samochodowej [Военно-автомобильная школа] (nr 8). Ascetyczne budynki wyszły spod ręki inżyniera wojskowego Jana Bałbaszewskiego (1868–1919) – pierwszy w 1906 r., drugi zaś w latach 1909–1911 przy współudziale P. M. Miklaszewskiego oraz inż. G. W. Bartoszewicza.
Są one reprezentatywne dla całości budowli zaprojektowanych na potrzeby obu wojskowych jednostek transportowych przez Bałbaszewskiego. Ten absolwent Nikołajewskiej Szkoły Inżynieryjnej (1895) specjalizował się w budowlach o przeznaczeniu wojskowym oraz konstrukcjach kolejowych, choć zaprojektował też nad Newą kilka kamienic czynszowych. Współpracował także przy uruchomieniu pierwszej petersburskiej linii tramwajowej, a przez kilkanaście lat (1900–1917) związany był zawodowo z zajmującą się elektryfikacją kolei amerykańską Spółką Akcyjną „Westinghouse” [Вестингауз].
W przypadku 1. Batalionu Kolejowego oprócz wymienionego wyżej budynku sztabu dziełem Bałbaszewskiego były znajdujące się również w Zaułku Podjezdnom (w kolejności powstawania): modernistyczny dom oficerski przy Cesarskim Pawilonie Kolejowym (nr 9 A) i koszary podoficerskie (nr 11) z roku 1906, modernistyczny budynek oficerski (nr 3) oraz neoklasycystyczne budynki koszarowe – nr 5 z roku 1908, nr 13 – z lat 1908–1909 i nr 19 dla kadry uczącej – z roku 1911. Przy czym budynki pod nr. 3, 9 A, 11, 13 i 19 powstały we współpracy z A. A. Engelkem. Z kolei dla 1. kompanii Wojskowej Szkoły Samochodowej Bałbaszewski zaprojektował w latach 1909–1911 budynki oficerski (nr 16) i dla kadry uczącej (nr 17) oraz garaże (nr 18) – te ostatnie wspólnie z G. Bartoszewiczem, a w latach 1914–1916 neoklasycystyczne budynki administracyjne (nr 6 i 10).
Materiały związane z hasłem
Indeks adresowy:
Podjezdnoj pier. nr 7–8
ostatnio dodane
Hasła:
Kochański Paweł
Polacy w Zakładach Putiłowskich (1868–1937)
Związek Młodzieży Polskiej „Zet” w Petersburgu / Piotrogrodzie
Niżyńska Bronisława
Więckowski Aleksander Józef
Słonimski Siergiej
Czarnomska Izabella
Walentynowiczówna Wanda
Skąpski Franciszek Salezy
Słonimski Ludwik
Walentynowicz Marian
Krajowski-Kukiel Feliks
Walentynowicz Rafał Antoni Władysław
Ogiński Ignacy
Szemioth Piotr
Szemioth Stanisław
Szemioth Włodzimierz
Szemioth Aleksander Edward
Żukowska Jadwiga Aniela Tekla
Liniewicz Leon
Filipkowski Stefan Julian
Rawicz-Szczerbo Władysław
Rzymskokatolickie parafie i kaplice Petersburga/Piotrogrodu oraz dekanatu petersburskiego
Mickiewicz Stefan
Kakowski Aleksander
Spasowicz Włodzimierz
Parafia i kościół św. Stanisława w Petersburgu
Żenkiewicz Józef
„Promień Poranny” / „Promień”
Dąbrowski Jarosław
Klub Robotniczy „Promień”
Polska Szkoła Przygotowawcza i Pierwsze Polskie Gimnazjum Żeńskie Stanisławy Ćwierdzińskiej
Barchwic Maria Ludwika
Petersburskie edycje utworów Adama Mickiewicza
Barchwic (Barchwitz) Jan Stanisław
Łukaszewicz Dominik
Szkiłłądź (Szkiłądź) w zakonie Jakub
Jocher Adam Teofil
Biblioteka:
Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół Polski” w Petersburgu
Ferdynand Ruszczyc w Petersburgu
Teatr Polski i Polskie Studio Teatralne
Polonica Petropolitana
Piotrogrodzkie inicjatywy charytatywno-oświatowe fundatora KUL Karola Jaroszyńskiego (Prezentacja)
Życie Teatralne Wielonarodowego Piotrogrodu-Leningradu w latach 1917-1941
Inwentarz rękopisów Biblioteki Załuskich w Cesarskiej Bibliotece Publicznej