Niewskij pr. nr 21
Невский пр., nr 21
Dom Handlowy F. Mertensa wzniesiony w latach 1911-12 w duchu modernizmu dla właściciela działającej w Petersburgu od r. 1841 fabryki futer, należy do najbardziej znanych i udanych petersburskich realizacji M. Lalewicza. Fot. z 2013 r. © MCK (fot. S. Yonov).
09.03.2016
Невский пр., nr 21 [Niewskij pr. nr 21]
Dom Handlowy F. Mertensa [Торговый дом Ф. Л. Мертенса], wzniesiony w latach 1911–1912 w duchu modernizmu dla właściciela działającej w Petersburgu od 1841 r. fabryki futer, należy do najbardziej znanych i cenionych petersburskich realizacji polskiego architekta Mariana Lalewicza (1876–1944). Dom, który własnością F. L. Mertensa stał się w latach 70. XIX w., mieścił nie tylko sklep z futrami, ale również warsztaty do produkcji wyrobów futrzarskich. Lalewicz zaprojektował charakterystyczną elewację z trzema wielkimi arkadowymi oknami, obramowanymi przez korynckie półkolumny z pilastrami, która znacząco odróżniała się od sąsiednich budynków. Dekorację rzeźbiarską fasady wykonał współpracujący z polskim architektem także przy innych petersburskich realizacjach Wasilij W. Kuzniecow (1881–1923).
Dom Mertensa jest znakomitym przykładem łączenia historyzmu z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. W 2000 r. budynek, który w czasach radzieckich nosił nazwę Dom Mody „Newski Prospekt” i był w tym okresie sztandarowym sklepem odzieżowym, powrócił do swej historycznej nazwy.
Dom Handlowy F. Mertensa [Торговый дом Ф. Л. Мертенса], wzniesiony w latach 1911–1912 w duchu modernizmu dla właściciela działającej w Petersburgu od 1841 r. fabryki futer, należy do najbardziej znanych i cenionych petersburskich realizacji polskiego architekta Mariana Lalewicza (1876–1944). Dom, który własnością F. L. Mertensa stał się w latach 70. XIX w., mieścił nie tylko sklep z futrami, ale również warsztaty do produkcji wyrobów futrzarskich. Lalewicz zaprojektował charakterystyczną elewację z trzema wielkimi arkadowymi oknami, obramowanymi przez korynckie półkolumny z pilastrami, która znacząco odróżniała się od sąsiednich budynków. Dekorację rzeźbiarską fasady wykonał współpracujący z polskim architektem także przy innych petersburskich realizacjach Wasilij W. Kuzniecow (1881–1923).
Dom Mertensa jest znakomitym przykładem łączenia historyzmu z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. W 2000 r. budynek, który w czasach radzieckich nosił nazwę Dom Mody „Newski Prospekt” i był w tym okresie sztandarowym sklepem odzieżowym, powrócił do swej historycznej nazwy.
Materiały związane z hasłem
ostatnio dodane
Hasła:
Kochański Paweł
Polacy w Zakładach Putiłowskich (1868–1937)
Związek Młodzieży Polskiej „Zet” w Petersburgu / Piotrogrodzie
Niżyńska Bronisława
Więckowski Aleksander Józef
Słonimski Siergiej
Czarnomska Izabella
Walentynowiczówna Wanda
Skąpski Franciszek Salezy
Słonimski Ludwik
Walentynowicz Marian
Krajowski-Kukiel Feliks
Walentynowicz Rafał Antoni Władysław
Ogiński Ignacy
Szemioth Piotr
Szemioth Stanisław
Szemioth Włodzimierz
Szemioth Aleksander Edward
Żukowska Jadwiga Aniela Tekla
Liniewicz Leon
Filipkowski Stefan Julian
Rawicz-Szczerbo Władysław
Rzymskokatolickie parafie i kaplice Petersburga/Piotrogrodu oraz dekanatu petersburskiego
Mickiewicz Stefan
Kakowski Aleksander
Spasowicz Włodzimierz
Parafia i kościół św. Stanisława w Petersburgu
Żenkiewicz Józef
„Promień Poranny” / „Promień”
Dąbrowski Jarosław
Klub Robotniczy „Promień”
Polska Szkoła Przygotowawcza i Pierwsze Polskie Gimnazjum Żeńskie Stanisławy Ćwierdzińskiej
Barchwic Maria Ludwika
Petersburskie edycje utworów Adama Mickiewicza
Barchwic (Barchwitz) Jan Stanisław
Łukaszewicz Dominik
Szkiłłądź (Szkiłądź) w zakonie Jakub
Jocher Adam Teofil
Biblioteka:
Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół Polski” w Petersburgu
Ferdynand Ruszczyc w Petersburgu
Teatr Polski i Polskie Studio Teatralne
Polonica Petropolitana
Piotrogrodzkie inicjatywy charytatywno-oświatowe fundatora KUL Karola Jaroszyńskiego (Prezentacja)
Życie Teatralne Wielonarodowego Piotrogrodu-Leningradu w latach 1917-1941
Inwentarz rękopisów Biblioteki Załuskich w Cesarskiej Bibliotece Publicznej