Od Józefa Kozłowskiego do Adelajdy Bolskiej...
Polsko-rosyjskie związki w dziedzinie kultury muzycznej w XIX w. to zagadnienie bardzo szerokie i bogate w treści, jednakże przebadane tylko pobieżnie i fragmentarycznie. Po okresie stosunkowo dużego zainteresowania tym tematem w latach sześćdziesiątych XX w., co było zasługą przede wszystkim nieocenionego Igora Bełzy...
27.03.2016
Renata Suchowiejko, Kraków ,
Renata Suchowiejko, Kraków ,
Renata Suchowiejko (Kraków)
Od Józefa Kozłowskiego do Adelajdy Bolskiej. Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni muzycznej kultury.
Polsko-rosyjskie związki w dziedzinie kultury muzycznej w XIX w. to zagadnienie bardzo szerokie i bogate w treści, jednakże przebadane tylko pobieżnie i fragmentarycznie. Po okresie stosunkowo dużego zainteresowania tym tematem w latach sześćdziesiątych XX w., co było zasługą przede wszystkim nieocenionego Igora Bełzy, wspieranego ze strony polskiej przez Zofię Lissę, zagadnienie to niemal całkowicie zniknęło z pola widzenia muzykologów. Powróciło na chwilę u schyłku lat siedemdziesiątych XX w. przy okazji dwustronnej konferencji zorganizowanej przez Instytut Sztuki PAN w Nieborowie, nie wzbudzając jednak większego rezonansu wśród badaczy kultury muzycznej. W ostatnim okresie ukazał się tylko jeden poważny artykuł poświęcony temu zagadnieniu, opublikowany na łamach czasopisma „Muzyka”. Ten stan badań sprawia, że literatura przedmiotu jest bardzo uboga i w żaden sposób nie odzwierciedla złożoności problematyki. Brakuje przede wszystkim opracowań naukowych opartych na rzetelnych i systematycznych badaniach źródłowych...
Czytaj całość
Tekst wystąpienia wygłoszonego podczas międzynarodowej konferencji Polski Petersburg – historia i pamięć, zorganizowanej w Sankt Petersburgu w dniach 10–14 kwietnia 2013 r. przez Rosyjskie Państwowe Archiwum Historyczne i Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie.
Od Józefa Kozłowskiego do Adelajdy Bolskiej. Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni muzycznej kultury.
Polsko-rosyjskie związki w dziedzinie kultury muzycznej w XIX w. to zagadnienie bardzo szerokie i bogate w treści, jednakże przebadane tylko pobieżnie i fragmentarycznie. Po okresie stosunkowo dużego zainteresowania tym tematem w latach sześćdziesiątych XX w., co było zasługą przede wszystkim nieocenionego Igora Bełzy, wspieranego ze strony polskiej przez Zofię Lissę, zagadnienie to niemal całkowicie zniknęło z pola widzenia muzykologów. Powróciło na chwilę u schyłku lat siedemdziesiątych XX w. przy okazji dwustronnej konferencji zorganizowanej przez Instytut Sztuki PAN w Nieborowie, nie wzbudzając jednak większego rezonansu wśród badaczy kultury muzycznej. W ostatnim okresie ukazał się tylko jeden poważny artykuł poświęcony temu zagadnieniu, opublikowany na łamach czasopisma „Muzyka”. Ten stan badań sprawia, że literatura przedmiotu jest bardzo uboga i w żaden sposób nie odzwierciedla złożoności problematyki. Brakuje przede wszystkim opracowań naukowych opartych na rzetelnych i systematycznych badaniach źródłowych...
Czytaj całość
Tekst wystąpienia wygłoszonego podczas międzynarodowej konferencji Polski Petersburg – historia i pamięć, zorganizowanej w Sankt Petersburgu w dniach 10–14 kwietnia 2013 r. przez Rosyjskie Państwowe Archiwum Historyczne i Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie.
ostatnio dodane
Hasła:
Kochański Paweł
Polacy w Zakładach Putiłowskich (1868–1937)
Związek Młodzieży Polskiej „Zet” w Petersburgu / Piotrogrodzie
Niżyńska Bronisława
Więckowski Aleksander Józef
Słonimski Siergiej
Czarnomska Izabella
Walentynowiczówna Wanda
Skąpski Franciszek Salezy
Słonimski Ludwik
Walentynowicz Marian
Krajowski-Kukiel Feliks
Walentynowicz Rafał Antoni Władysław
Ogiński Ignacy
Szemioth Piotr
Szemioth Stanisław
Szemioth Włodzimierz
Szemioth Aleksander Edward
Żukowska Jadwiga Aniela Tekla
Liniewicz Leon
Filipkowski Stefan Julian
Rawicz-Szczerbo Władysław
Rzymskokatolickie parafie i kaplice Petersburga/Piotrogrodu oraz dekanatu petersburskiego
Mickiewicz Stefan
Kakowski Aleksander
Spasowicz Włodzimierz
Parafia i kościół św. Stanisława w Petersburgu
Żenkiewicz Józef
„Promień Poranny” / „Promień”
Dąbrowski Jarosław
Klub Robotniczy „Promień”
Polska Szkoła Przygotowawcza i Pierwsze Polskie Gimnazjum Żeńskie Stanisławy Ćwierdzińskiej
Barchwic Maria Ludwika
Petersburskie edycje utworów Adama Mickiewicza
Barchwic (Barchwitz) Jan Stanisław
Łukaszewicz Dominik
Szkiłłądź (Szkiłądź) w zakonie Jakub
Jocher Adam Teofil
Biblioteka:
Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół Polski” w Petersburgu
Ferdynand Ruszczyc w Petersburgu
Teatr Polski i Polskie Studio Teatralne
Polonica Petropolitana
Piotrogrodzkie inicjatywy charytatywno-oświatowe fundatora KUL Karola Jaroszyńskiego (Prezentacja)
Życie Teatralne Wielonarodowego Piotrogrodu-Leningradu w latach 1917-1941
Inwentarz rękopisów Biblioteki Załuskich w Cesarskiej Bibliotece Publicznej