A A A

Podjezdnoj pier. nr 7–8

Подъездной пер., nr 7–8


Budynek sztabu 1. Batalionu Kolejowego (nr 7) zaprojektowany i zbudowany w 1906 r. przez inżyniera wojskowego Jana Bałbaszewskiego (1868-1919), który na potrzeby tej jednostki wybudował cały kompleks koszarowy. © citywalls.ru
19.07.2017
Podjezdnoj pier. nr 7–8
Подъездной пер., nr 7–8 [Podjezdnoj pier. nr 7–8]

Kompleks budynków 1. Batalionu Kolejowego – budynek sztabu [Здание штаба] (nr 7) oraz koszary 1. kompanii [Казармы 1-й роты] Wojskowej Szkoły Samochodowej [Военно-автомобильная школа] (nr 8). Ascetyczne budynki wyszły spod ręki inżyniera wojskowego Jana Bałbaszewskiego (1868–1919) – pierwszy w 1906 r., drugi zaś w latach 1909–1911 przy współudziale P. M. Miklaszewskiego oraz inż. G. W. Bartoszewicza.

Są one reprezentatywne dla całości budowli zaprojektowanych na potrzeby obu wojskowych jednostek transportowych przez Bałbaszewskiego. Ten absolwent Nikołajewskiej Szkoły Inżynieryjnej (1895) specjalizował się w budowlach o przeznaczeniu wojskowym oraz konstrukcjach kolejowych, choć zaprojektował też nad Newą kilka kamienic czynszowych. Współpracował także przy uruchomieniu pierwszej petersburskiej linii tramwajowej, a przez kilkanaście lat (1900–1917) związany był zawodowo z zajmującą się elektryfikacją kolei amerykańską Spółką Akcyjną „Westinghouse” [Вестингауз].

W przypadku 1. Batalionu Kolejowego oprócz wymienionego wyżej budynku sztabu dziełem Bałbaszewskiego były znajdujące się również w Zaułku Podjezdnom (w kolejności powstawania): modernistyczny dom oficerski przy Cesarskim Pawilonie Kolejowym (nr 9 A) i koszary podoficerskie (nr 11) z roku 1906, modernistyczny budynek oficerski (nr 3) oraz neoklasycystyczne budynki koszarowe – nr 5 z roku 1908, nr 13 – z lat 1908–1909 i nr 19 dla kadry uczącej – z roku 1911. Przy czym budynki pod nr. 3, 9 A, 11, 13 i 19 powstały we współpracy z A. A. Engelkem. Z kolei dla 1. kompanii Wojskowej Szkoły Samochodowej Bałbaszewski zaprojektował w latach 1909–1911 budynki oficerski (nr 16) i dla kadry uczącej (nr 17) oraz garaże (nr 18) – te ostatnie wspólnie z G. Bartoszewiczem, a w latach 1914–1916 neoklasycystyczne budynki administracyjne (nr 6 i 10).
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszej witryny. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na twoim dysku zmień ustawienia przeglądarki
Akceptuję
Więcej informacji